Ekologisk nötblandning

Ekologisk nötblandning

Jag gillar verkligen att Ica-butiken i stan har naturella och ekologiska nötter på lösvikt. Paranötter är min favorit, hasselnötterna är riktigt goda och mandeln likaså. Perfekt mellanmål om det skulle behövas eller varför inte piffa till salladen med hackad nötblandning. … Läs mer

Hej bären!

Hej bären!

Från gårdagens bärplockartripp. Nu finns det mycket blåbär och lingon i frysen men jag ska försöka hinna med en till tur. Kanske inte så mycket för bärens skull utan snarare för den avkoppling man får ute i skogen.

Nytt in: Arcticmeds omega-3

imageEtt av tillskotten jag tar är omega-3 för att balansera nivåerna mellan omega-3 och omega-6. Jag har ätit Pure Pharmas omega-3 ett tag men tänkte testa från ArcticMed nu. Den sistnämnda är flytande och jag föredrar egentligen kapslar, men det ska nog gå bra.  Jag har dock kapslar kvar så jag äter upp dem innan jag öppnar dessa.

Sommaren börjar lida mot sitt slut och efter att jag haft uppehåll från att ta D-vitamin är det snart dags att börja igen. Jag kan inte påstå att jag tillgodogjort mig så mycket D-vitamin från solen i sommar och just därför kanske kroppen längtar tillbaka till vitaminet. D-vitamin-tillskott har jag från Pure Pharma.

Västerbottenostpaj med handskalade räkor, sallad, rödlök och hemmagjord aioli. Lågkolhydrat såklart!

imageI går gjorde jag ordning en västerbottenostpaj som jag åt till sen lunch/tidig middag i dag.

Pajdegen höftade jag ihop av cirka 200 gram smör, 2-3 dl kokosmjöl, ett par matskedar fiberhusk, havssalt och 2 ägg. Så här i efterhand skulle jag ha blandat i lite vatten också då jag tycker att degen blev lite för torr. Jag ska korrigera det nästa gång jag gör en paj. Allting blandade jag i matberedaren och mixade till en bra deg, och som jag sedan tryckte ut i en pajform. Degen naggade jag med en gaffel och ställde sedan in pajformen i kylskåpet och lät den stå en stund.

När jag tog ut den penslade jag lite vatten på och förgräddade pajen i cirka 10 minuter i 175 grader.

Fyllningen rörde jag ihop av 3 ägg, 300 gram västerbottenost, havssalt och peppar.

När pajen var förgräddad hällde jag över smeten och gräddade pajen i cirka 30 minuter i 200 grader.

Jag lät pajen stå till dagen därpå och åt den kall. Vill man äta den direkt föreslår jag ändå att den får stå och vila en stund så den hinner ”sätta sig”. Den var väldigt god och den passade väldigt bra tillsammans med handskalade räkor, rödlök, sallad och hemmagjord aioli.

Squash

PicsArt_1377200850693Jag hade lyxen att få en egenodlad squash igår av min snälla kollega. När jag bor i hus ska jag också odla mina egna grönsaker. Vilket lyx! Squash är gott att grilla, steka eller att ha som råkost. Och den har ett bra näringsvärde också. Och just den här som är odlad ”hemma i trädgården” är inte besprutat eller något.
Bra mat helt enkelt!

Tips! Tillbehör

Ett riktigt gott tillbehör som jag brukar göra till kött är en surkålssallad. Gör en majonnäs som du smaksätter med det du tycker är gott. Köp surkål. Ica´s ekologiska är bra. Hittar du inte den så leta den som har bäst innehållsförteckning. Med andra ord: vitkål, vitvin och salt. Om du nu inte gör surkålen från grunden själv. Det tar ju lite längre tid dock.

Häll upp surkålen i ett durkslag. Skölj med kallt vatten. Låt det rinna av och häll sedan ner det i en skål. På med majonnäsen (så mycket som du tycker är tillräckligt beroende på hur krämig sallad du vill ha), häll på extra vitvinsvinäger (om du tycker om den syrliga smaken), rör om och låt stå och dra en stund i kylskåp. Godast är den dagen efter.

Surkål, eller syrade grönsaker överlag, är väldigt nyttiga.